Gdzie promować noclegi? Baza noclegowa jest niezwykle istotna w miejscach popularnych pod względem turystycznym i wypoczynkowym. Jednak w wielu takich rejonach jest sporo punktów, gdzie można przenocować jednorazowo lub przez kilka lub kilkanaście nocy pod rząd. To korzystna sytuacja dla przyjezdnych: mogą wybierać, przebierać, ale jeśli dane miejsce jest popularne, to trzeba sobie noclegi zarezerwować.
Osoby planujący wyjazd na urlop szukają więc miejsc noclegowych i informacji o nich. Zależy im na korzystnych cenach oraz wygodzie. Ta ostatnia może oznaczać co innego dla każdej konkretnej osoby – np. odpowiednia odległość od centrum pobliskiego miasteczka albo wręcz przeciwnie: lokalizacja na uboczu, gdzie jest spokój i blisko do natury.
Każdy medal ma dwie strony
Potencjalni klienci to jedna strona relacji, po drugiej stronie której stoją osoby i firmy odpowiedzialne za noclegi. I tutaj sytuacja wygląda nieco inaczej. Chodzi bowiem o to, aby:
-
-
- dotrzeć z informacją o noclegach do klienta
- pokazać się jak najlepiej na tle konkurencji.
-
Jest to pewne wyzwanie, ale dzisiaj jest dostępnych znacznie więcej dróg informacji i promocji, niż choćby ćwierć wieku temu. Gdzie promować noclegi, aby zwrócić pozytywnie uwagę klienta? I to ta, aby zostać zapamiętanym? Warto wziąć pod uwagę kilka różnych opcji – zarówno bardzo tradycyjnych, jak i nowoczesnych.
Media tradycyjne
Pierwsza metoda promocji jest obecność na targach i innych wydarzeniach związanych z bazami noclegowymi oraz turystyką i wypoczynkiem. Nawet jeśli kogoś nie stać na wynajem stoiska, warto przygotować choćby ulotki informujące o konkretnym miejscu noclegowym i zostawić je na takim wydarzeniu. Druga opcja: ogłoszenia, ulotki i plakaty umieszczane na miejscu. Turyści czasem szukają lepszych opcji noclegowych na kolejny rok – zwracają wiec uwagę na tablice i słupy ogłoszeniowe, zachodzą do punktów informacyjnych i tam wypytują o różne rzeczy, słuchają lokalnych radiostacji i przeglądają gazety z lokalnymi wkładkami. Warto to wykorzystać: zostawić ulotki w informacji dla turystów, wykupić anons w gazecie, rozkleić plakaty na tablicach ogłoszeniowych itd.
Z pomocą przychodzi Internet
Tylko niewielki odsetek ludzi choć minimalnie aktywnych pod względem turystycznym i wypoczynkowym poza miejscem zamieszkania, nie korzysta z sieci wcale lub robi to tylko bardzo sporadycznie. Pozostała grupa często poszukuje informacji w Internecie. Chcą:
-
-
- Znaleźć informacje o atrakcyjnych pod wieloma względami miejscach noclegowych
- Porównać oferty
- Dokonać rezerwacji
- Zapłacić za noclegi
-
właśnie przez Internet.
Dlatego tak ważne jest, aby każde miejsce noclegowe miało choć prostą stronę internetową z przydatnymi informacjami na swój temat, takimi jak:
-
-
- wszystkie możliwe dane kontaktowe, w tym telefon i e-mail
- ceny
- możliwość rezerwacji oraz konto, na które trzeba wpłacać pieniądze
- zdjęcia miejsca – od zewnątrz i wewnątrz
-
Kolejna sprawa to skorzystanie z mediów społecznościowych – warto mieć swój fan page. Powinien on żyć, tzn. co jakiś czas trzeba tu umieszczać choć krótki wpis. Potencjalni klienci powinni wiedzieć, że miejsce działa cały czas.
Blogi, spisy firm i portale ogłoszeniowe
Warto zadbać o obecność danej firmy noclegowej w stosownym spisie firm. Jeśli jednak w danym momencie kogoś jeszcze na to nie stać, można zacząć od innych możliwości, jak np. darmowe spisy stron www. W polskim internecie jest przynajmniej kilka popularnych portali ogłoszeniowych, w których można odświeżać stosowne informacje o usługach noclegowych. Miejsca te przy różnych okazjach odwiedza sporo osób i zawsze jest spora szansa, że odwiedzą też dział dotyczący noclegów i turystyki. Jest jeszcze jedna opcja, o której wciąż zapomina sporo osób i firm: blogi branżowe. Można na nich zamówić wpis sponsorowany, odsyłający do witryny danego miejsca noclegowego za pomocą linku lub linków. Wiele takich blogów ma spore grono wiernych czytelników, jest więc spora szansa na zainteresowanie części z nich.
Promowanie noclegów z głową
Wiadomo – wiele firm prowadzących miejsca noclegowe, ma przynajmniej przez pewien czas ograniczony budżet na reklamę i promocję. Warto więc dokładnie określić, jaką kwotą dysponuje się na ten konkretny cel. Po wyliczeniu budżetu, trzeba wybrać przynajmniej 2-3 drogi promocji, w tym choć jedną tradycyjną (ulotki, anonse w gazecie, papierowe ogłoszenia itp.). Resztę kwoty należy przeznaczyć na działania w Internecie.
Regularność i cierpliwość – to stoi u podstaw szans na dotarcie do jak największej liczby osób zainteresowanych bazą noclegową w konkretnych miejscach. Przypominać o sobie potencjalnym klientom trzeba cały czas nawet, gdy któryś sezon pod rząd dane miejsce ma 100% obsady, jeśli chodzi o klientów. Ciągła promocja noclegów sprawi, że dane miejsce będzie cieszyło się stałą popularnością i zaufaniem. A to istotne w dzisiejszych czasach, Wielu klientów zawiodło się choć raz na jakimś miejscu noclegowym. Poszukują więc czegoś naprawdę godnego uwagi i zaufania. Trzeba dać się im tylko znaleźć pośród licznej konkurencji.