Widoczność strony e-sklepu w wynikach wyszukiwarek to obecnie jeden z fundamentalnych warunków sukcesu. Warto jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że sama wysoka pozycja w Google to jeszcze nie wszystko.

Dlaczego pozycjonowanie strony e-sklepu jest tak ważne?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z branżą e-commerce bardzo często zastanawiają się, czy pozycjonowanie sklepów w wynikach wyszukiwarek aby na pewno jest aż tak istotne? Nadal często spotkać można postawę pod tytułem „dobry produkt/usługa obroni się sam”. Niestety, to tradycyjne podejście w odniesieniu do sektora e-handlu w przeważającej większości wypadków po prostu nie ma szansy się sprawdzić. Dlaczego tak się dzieje? Podstawowym czynnikiem sprawczym jest tutaj po prostu specyfika medium, jakim jest internet. Sieć to przecież ogromny i nader chaotyczny obszar http://https//www.wildmoose.pl/pozycjonowanie-stron-warszawa/. Działania sklepu online w tym aspekcie w żaden sposób nie można porównać na przykład do sklepu stacjonarnego. Podstawowym narzędziem, który służy użytkownikom do orientowania się w realiach internetu są obecnie przede wszystkim wyszukiwarki, takie jak Google czy Bing. To właśnie z wyszukiwarek korzystam przykładowo szukając danej informacji, usługi czy też produktu. Właśnie w tym miejscu staje się jasne, że pozycjonowanie sklepów to aspekt kluczowym już na najbardziej początkowych etapach działania sklepu online. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania oznacza bowiem po prostu widoczność biznesu dla potencjalnych klientów. Z kolei witryny nisko indeksowane mają siłą rzeczy bardzo niewielkie szanse na to, aby potencjalny klient w ogóle dowiedział się o ich istnieniu. Dodatkowym i również wyjątkowo istotnym elementem są nawyki dzisiejszych użytkowników sieci. Badania z jednej strony dowodzą, że zdecydowana większość użytkowników szukając jakiejś usługi lub produktu sprawdza wyłącznie TOP 10 Google, czyli po prostu jedynie pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Wynika stąd, że siłą rzeczy będzie istnieć spora różnica na przykład pomiędzy witryną, która w wynikach wyszukiwania na daną frazę znajduje się na 8 pozycji a witryną, która jest w tym wypadku ustawiona na miejscu 12. To jednak jeszcze nie koniec. Dzisiejszy użytkownik coraz częściej korzysta także z programów typu adblock, co w oczywisty sposób znacznie zmniejsza efektywność określonych form reklamy online. W tym kontekście staje się jasne, że pozycjonowanie sklepów w wynikach wyszukiwania stanowi fundamentalny element procesu promocji marki w sieci.

Pozycjonowanie sklepów a content marketing

Kolejna ważna kwestia dotyczy ciągłej ewolucji algorytmów stosowanych przez wyszukiwarki. Obecnie owe algorytmy są o wiele bardziej zaawansowane, niż miało to miejsce jeszcze chociażby 10 lat. Również ten fakt niesie ze sobą istotne konsekwencje. Przykładowo twórcy Google nie ukrywają, że roboty wyszukiwarki mają w możliwie jak najwyższym stopniu przypominać realnego użytkownika. Między innymi z tego powodu nowoczesne i naprawdę efektywne w obecnych realiach pozycjonowanie sklepów siłą rzeczy musi znacząco różnić się od działań, które przynosiły oczekiwane rezultaty jeszcze kilka lat. Przede wszystkim, wyszukiwarki rankingują witryny biorąc pod uwagę również takie aspekty, jak jakość linków czy też średni czas spędzany przez użytkownika na stronie. Jaki stąd wniosek? Załóżmy, że na początkowym etapie udało się doprowadzić witrynę e-sklepu do TOP10. Jednocześnie jednak strona jest trudna w obsłudze oraz bardzo wolno się ładuje. Z tego powodu najpewniej większość użytkowników będzie spędzać na witrynie niewiele czasu. Fakt ten zostanie oczywiście szybko wychwycony przez roboty wyszukiwarek i niemal na pewno odbije się na pozycji strony. Jednocześnie w cenie jest aktualnie tzw. pozycjonowanie sklepów na długi ogon, czyli z użyciem szczegółowych fraz kluczowych https://www.wildmoose.pl/google-ads/. Upychanie fraz np. w tekstach opisujących ofertę e-sklepu nie stanowi jednak najlepszej metody: po pierwsze negatywnie odbija się to na jakości tekstu a po drugie najpewniej również zostanie zauważone przez roboty wyszukiwarek. Znakomite środowisko dla pozycjonowania „na długi ogon”, stanowi jednak szeroko rozumiany content marketing, czyli na przykład blog firmowy. Co więcej, dobrze prowadzony i ciekawy blog sklepu z czasem zacznie generować naturalny ruch na stronie a także wyjątkowo cenne linki naturalne. Oba te faktory również mogą mieć istotny wpływ na pozycjonowanie sklepów w wynikach wyszukiwarek. Nie bez powodu coraz częściej mówi się obecnie, że content marketing to „nowe SEO”.

Czy warto pozycjonować sklep samodzielnie?

Pozycjonowanie sklepów jest oczywiście możliwe, jednak nie należy w tym wypadku nastawiać się na szczególnie korzystne rezultaty. Co więcej, algorytmy, z jakich korzystają obecnie wyszukiwarki są nie tylko zaawansowane ale także skomplikowane. Trzeba naprawdę dobrze znać tę dziedzinę, aby wiedzieć na przykład, w którym wypadku wyszukiwarka można uznać zamieszczane na treści za content noszący znamiona spamu.  Na dodatek istnieje cały szereg działań, które są zabronione przez regulaminy wyszukiwarek i mogą skończyć się zbanowaniem strony.